Nieuws

Gepubliceerd op: 07/05/2019

MSP: regionaal of internationaal? Vijf belangrijke inzichten

Geoff Thompson van Adecco wat leidde op de CWS Summit van Staffing Industry Analysts  in Londen een ronde tafelsessie over de voor- en nadelen van regionale en internationale MSPs. In een blog deelt hij de opvallendste conclusies.

Multinationals die hun inhuur willen regelen met een Managed Service Provider (MSP) moeten kiezen: een programma per land of regio, of een internationale oplossing. “Ieder heeft voor- en nadelen”, schrijft Geoff Thompson. “Er is geen one-size-fits-all.”

Tijdens de ronde tafelsessie over dit thema werden vijf belangrijk conclusies getrokken:

  1. Een internationale MSP moet wel echt flexibel zijn

Als een MSP actief is in verschillende regio’s, dan is flexibiliteit cruciaal. In ieder land heeft immers eigen wet- en regelgeving, maar ook cultuur en organisatietypes zijn anders. Locale MSP hebben die kennis. Wil je een daadwerkelijk globale MSP zijn, dan moet je dus ruimte hebben voor dit soort variabelen.

  1. Rol je strategie regio voor regio uit

Rol een wereldwijde MSP implementatie in fases uit. Regio voor regio. Op die manier leer je wat werkt en wat niet en kun je dat aanpassen in de volgende fase. Als je in één klap alles verandert, zijn de mogelijke problemen die je moet oplossen veel groter.

  1. Lokale kennis versus holistische blik

Wees gewaarschuwd of een globale MSP dienstverlener ook dat ook daadwerkelijk aan kan, Het succes van een internationale MSP hangt af van de mate waarin zo’n bureau oplossingen kan bieden voor de diverse regio’s. Lokale kennis en expertise zijn heel belangrijk als het gaat om communicatie en verandermanagement. Dat kan een reden zijn om met verschillende MSP’s per regio te werken. Het voordeel van één internationale MSP is dat zo’n bureau overzicht heeft over echt alle mensen, processen en kosten. Met alle voordelen van dien.

  1. Leveranciers zijn belangrijk

Een goede mix van diverse leveranciers is een must voor zowel regionale als internationale MSP-programma’s. Je hebt ze niet alleen nodig om voldoende nieuwe mensen binnen te halen, maar ook omdat zij goed op de hoogte zijn van lokale wetten, cultuur en de situatie op de arbeidsmarkt.

  1. Betrek de organisatie, begin lokaal

Continue afstemming en een open communicatie zijn de twee belangrijkste factoren van een succesvolle implementatie. Kennis van de lokale cultuur kan hierbij van groot belang zijn. Blijf in gesprek met alle belanghebbenden in de organisatie en daarbuiten. Laat mensen meepraten over de strategie en uitvoering. Dat zorgt dat zij zich echt betrokken voelen bij het programma. Begin lokaal of regionaal, ook als je je programma internationaal wilt uitbreiden.

Het bovenstaand is een samenvatting, en vrije vertaling, van het volledige blog van Geoff Thompson. Dat blog is hier terug te lezen.